úterý 4. února 2014

Proč číst/nečíst Artifacts

  Jsou to už skoro čtyři roky, co nám vydavatelství Top Cow Productions, jedna z odnoží Image Comics, naservírovalo megapeckózní crossover s názvem Artifacts. Jedná se o veledílo, do kterýho se vložili scenáristi Ron Marz, Marc Silvestri a Matt Hawkins a výteční kreslíři Michael Broussard a můj zvláště oblíbenej Stjepan Šejić. Stojí tento skvost opravdu za to?



  V současné době se děj Artifacts nachází u sešitu s číslem 33 (6 knižních souborů) a jednoho speciálu s názvem Artifacts Origins. Do tohoto čtení se nelze jen tak zbůhdarma pustit, musíte mít alespoň trochu načtený některý zásadní věci od Top Cow. Minimálně Darkness a Witchblade, neuškodí mít trochu páru i o týmech Cyberforce a Hunter-Killer. Jinak se v postavách a jejich příbězích můžete snadno ztratit. Taky se doporučuje přečíst si čtyřdílnou sérii First Born, a sérii Broken Trinity, který dění v Artifacts předcházejí.

Seskupení artefaktů

-- O co vlastně kráčí? --

  Příběh začíná tak, že někdo probudí z umělýho spánku kybernetickou vraždící mašinu jménem Aphrodite IX, kterou můžeme znát buď z jejích vlastních příběhů, nebo z týmovky Cyberforce. Ona osoba, jejíž identita zůstává čtenáři utajena, ukecá Aphrodite, aby jí získala 13 tajemných artefaktů, díky nimž bude moct zahájit jakejsi přerod světa ze starýho na novej.

  První artefakt je Darkness, jehož nositelem je mafiánskej zabiják Jackie Estacado. Prostě jej posedla temnota, díky níž dokáže roztodivný věci. Třeba vyvolávat z temnot různý bytosti, který rády papají jeho protivníky. Nebo se umí teleportovat pomocí stínů. Taky si na sobě umí vytvořit zbroj a utvářet si různý zbraně, a to i střelný. Zbroj mu dokonce dává i nadlidskou sílu, díky níž třeba chlapíkovi vyrval z těla celou kostru (což je pech, protože bez kostry nemůže člověk zametat verandu nebo cvičit na kladině), nebo odhodil auto s nějakým tlusťochem uvnitř.

  Druhým předmětem je Angelus, věčnej nepřítel temnoty. Darkness a Angelus jsou neustále se škorpící dvojka. Bodejť, když Darkness představuje temnotu a Angelus světlo. Tento artefakt je asi nejpřelétavější ptáček ze všech, protože svýho hostitele často mění. Ten má pak k dispozici armádu andělských válečníků, nablýskanou rohatou zbroj a různý zbraně a serepetičky. Angelus tentokrát hostí madam Danielle Baptiste, která, narozdíl od minulých hostitelů, vládne svobodnou vůlí a nepodléhá mysli samotnýho artefaktu. Zkrátka není takovej vylízanej andělskej pošuk.

Shora: Angelus, Darkness, Witchblade
  Posledním artefaktem z té "základní trojky" je Witchblade a jeho nositelka, policejní detektívka Sara Pezzini (moc hezká kočička). Darkness a Angelus, coby temnota a světlo, mezi sebou neustále bojujou, no a Witchblade funguje jako balanc mezi těmato dvěma dacanama. Nenápadnej náramek na ruce se v mžiku změní v brnění, který naroste detektivce po celým těle a její pravá ruka se změní ve smrtící zbraň, která kromě jakýchsi ostrých chapadel umí střílet nějaký ohnivý proudy plasmy, nebo vrhat silový pole a kdo víc co všechno.

  Dalšímu předmětu se říká Rapture. Je to přívěsek, kterej přemění nositele na takovýho sírovýho golema s obrovskou silou a schopností vypustit zmučený duše z pekla proti nepříteli. Nosí ho bývalej kněz Tom Judge, kterej se právě vrátil z pekla. Zdrhnul jim i s Rapture.

  I církev má svý tajný bojovníky. Zbraň jménem Spear of Destiny (kopí osudu) třímá v ruce už několikátá generace svaté bojovnice, které se přezdívá Magdalena. Tohle kopí patří mezi třináct artefaktů a pronikne snad čímkoliv. Navíc dává nositeli sílu bojovat se zlem.

  Tak můj oblíbenej je určitě Glacier Stone, což je šutr, kterej vás promění v ledovýho obra, kterej má za úkol artefakty chránit. Jeho nositel je teď ale zlodějíček a vychcánek Michael Finnegan, kterej se s ním fláká někde po světě.

  Ember Stone je kamínek, kterej má u sebe Glorianna Silver. Ta se díky němu umí proměnit v ohnivýho démona. Prostě chodící prsatý plameny. Je dost silná.

Následuje Pandora's Box. Klasická Pandořina skříňka. K ní patří Ember Stone a Glacier Stone. Nějak se k ní vztahují. Nositel zatím neznámej, později se čtenář dozví, kdo to je. Nechci spoilovat, abych ještě nedostal do řepy, že jsem to prokecnul.
Darkness (vpravo) vs Rapture (uprostřed).
Dívka v popředí je Tilly Grimes

  Dalším do rodiny artefaktů je Blood Sword. Tahle katana je obzvláště zajímavá, protože svoje ničivý schopnosti (dokáže rozpoutat moc hezký masakry) nedává zadarmo. Pokaždý, když ho vytáhnete z futrálu, musí nasát krev. Když ho dostatečně nekrmíte, tak začne cucat svýho hostitele. Zkrátka musí furt papat krev. Proto je dobře, když ho používá nějakej surovej hajzl. Taky ho vlastnil Michael Finnegan. Jenže ten už má Glacier Stone a být posedlej dvěma artefaktama nedělá dobrotu. Takže meč padne co chvíli do rukou nějakýmu jinýmu šílenci ... nebudu spoiler.

    Zajímavý je Wheel of Shadows, což je jakýsi kolečko, který se podařilo ukrást z pekla a hlídat ho měla vysoce postavená válečnice Angelu jménem Sabine. Ta podlehla, kolečko si zkusila, to se k ní navěkdy přisáklo a na věky ji změnilo v ošklivou obludu, která vypadá jako něco mezi chodícím stromem a chobotnicí.

  Heartstone je velmi vzácnej, silnej a důležitej artefakt. Neví se, kdo ho teď má, ale prej má dva nositele. Víc říct nemůžu bez toho, abych spoiloval. Možná, že to má něco společnýho s nekromancií a vyvoláváním, ale víc nic!

  Kdyby byl v příběhu pan Burns ze Simpsonů, určitě by mu bodla Coin of Solomon. Ta totiž omlazuje a dává sílu. Tuhle minci má u sebe onen záhadný, kterej Aphroditu probudil.

  Posledním předmětem je 13. artefakt. Tady nebude moc velkej spoil, když prozradím jen to, že se jedná o kuličku s obrázkem lebky, která když někoho posedne, udělá z něho pěknýho sviňáka a agresora, jakmile se artefakt aktivuje. Prostě člověku udělá takovou tu rudou mlhu a kosí to kámoš nekámoš. Efekt je ale pěknej. Ze všech tělesných otvorů, co má nositel na hlavě, se řine kouř, kterej všechno obklopí a formuje se do různejch bodců, který proniknou fakt vším. Je to asi nejsilnější artefakt. Ale víc neprozradím.

Zleva: Spear of Destiny , Glacier Stone, Heartstone, Wheel of Shadows, Aphrodite IX, Darkness, Witchblade, Angelus,  Pndora's Box, Rapture, 13.artefakt, Ember Stone, Blood Sword

-- Nejsou to jen artefakty --

  Různý bitky mezi nositeli tajemných artefaktů jsou sice bombastický, lovící Aphrodite je taky super, ale série nabízí i něco víc. Setkáme se v ní i se dvěma nabušenýma bandama (rozuměj týmy), kterýma se vydavatelství Top Cow pyšní.

Cyberforce
Banda kyborgů vyvinutých k řešení extrémních vojenských operací. Takovým speciálním jednotkám se říká SHOCs (Special Hazardous Operation Cyborg). Od těchto jednotek však tahle grupa dezertovala a teď stojí proti nim. V příběhu hrají taky svoji roli a účastní se akčních bitek. Jejími členy jsou Ripclaw, kterej má místo prstů jakýsi břitvy a z předloktí umí vystřelovat kovový střepy, pak něco jako kybernetická obdoba Hulka jménem Impact, pěkná kobra Cyblade, která si kolem rukou umí vytvořit energetický čepele, pan Heatwave, kterej z paží dokáže vyzařovat horko (je to takovej tavič) a navíc dobře střílí ze svých speciálních kvérů, Ballistic - baba, která má speciální vybavení pro střelbu, a v neposlední řadě mladičká Velocity, která běhá jak blesk a fakt dost vysoko a daleko skáče. V týmu je jich víc, ale v Artifacts se setkáte jen s těmihle a s Aphrodite IX, která ovšem není vždy na jejich straně. Ono to bohatě stačí.

Hunter-Killer
Speciálně vyvinutí lidi, kterým se říká ultra sapiens. Šlechtí je tajemená osoba, která si říká Morningstar (Jitřenka). Jejich rozličný schopnosti jim dává speciální tetování. Podle toho, co jim Jitřenka vykéruje, to potom umí. V Artifacts se setkáme s těmito členy - Cloaker umí vytvářet různý iluze, Interface je tak trochu lepší specialista v oboru IT, Samantha Argent vládne nekontrolovatelným nábojem energie, kterej musí soustředit do speciálních pistolek, a Wolf, kterej má stejný schopnosti jako Cyblade z Cyberforce (vytváří si energetický čepele), akorát se ještě navíc umí zneviditelnit.

Týmy Hunter-Killer (vlevo) a Cyberforce (vpravo) 

-- Ani zábava netrvá věčně --

  Musím se přiznat, že Artifacts jsou jednou z těch nejlepších věcí, který jsem kdy četl. Bohužel, nevydrželo to dlouho. První příběh artefaktů končí číslem 13, od čtrnáctýho začíná další. Kresbu převzal Stjepan Šejić, takže jsou scény realističtější a vymazlenější, ale příběh začíná pokulhávat. Nejsem jedinej, komu připadá, že zhruba od šestnáctýho dílu už se tam skoro nic neděje a příběh upadá do stereotypu a nudy. Občas nějaká nabušená atmosferická bitka proběhne, ale ta se většinou ztratí v hromadě panelů plných nudnýho tlachání. 

-- Ale tak... Je to dobrý --


Nicméně, můžou se najít čtenáři, kterým se líbí i druhá příběhová linka, takže spíš uvádím svoje pocity, než abych to někomu rozmlouval. Myslím, že už to, co jsme si o Artifacts doposud napsali, je silný lákadlo a tuhle věc rozhodně stojí za to číst. Minimálně prvních 13 dílů.






Žádné komentáře:

Okomentovat